Bianca Hoenen |Senior Marketing en Branding Manager Benelux bij ROCKWOOL

Mijn verantwoordelijkheid ligt onder andere in het creëren en aanleveren van content voor diverse campagnes en onze websites. Een essentieel onderdeel hiervan zijn de video testimonials die we in samenwerking met PJP en andere collega’s produceren, zoals recentelijk op de bouwplaats van Van Wijnen.

Ons doel was om onze services verder te promoten en de toegevoegde waarde voor onze klanten kenbaar te maken. Via video testimonials bereiken we een breed publiek, aangezien we deze via diverse kanalen gaan ontsluiten. 

De services waarvoor we testimonials hebben gemaakt zijn:

  1. Pallet Retour Service
  2. Rockcycle®
  3. Spouwgarantie

Waarom kozen we voor video? Diverse onderzoeken wijzen uit dat video een van de meest aansprekende media is. Dat is precies wat we wilden bereiken: het triggeren van kijkers om door te klikken naar onze website en daar nog meer interessante content vinden. Bewegend beeld is tegenwoordig hét communicatiemiddel bij uitstek.

Aanvankelijk hadden we gepland om op de opnamedag twee video’s te produceren. Toen we op locatie bij de klant aankwamen om ons voor te bereiden op deze opnames, suggereerde de klant zelf: “We hebben dit project ook aangemeld voor de spouwgarantie in de bouwwijzer app. Kunnen we daar niet ook iets van opnemen?” Uiteindelijk hadden wij, de klant en PJP de tijd en ruimte om die dag een derde video op te nemen. Dit kwam perfect uit, want het plannen van een extra dag zou niet alleen meer tijd, maar ook extra kosten met zich mee hebben gebracht.

Samen met onze digital marketeer hebben we een contentplanning opgesteld, waarin we precies hebben bepaald hoe we de video’s gaan inzetten. We hebben ook een communicatieplan opgesteld met als belangrijkste vragen: wát willen we precies bereiken en wíe willen we hiermee bereiken? Voor elke service hebben we dit uitgewerkt. In deze contentplanning maken we onder andere gebruik van de website, social media, paid online advertising en onze nieuwsbrief. Geïnteresseerden kunnen hun gegevens achterlaten op de website, zodat wij hen kunnen benaderen. Qua social media zal LinkedIn vooral onze focus hebben.

Wat betreft de toekomst van video bij ROCKWOOL, hebben we recent een aantal video’s voor de greenscreen opgenomen waarin experts veelgestelde vragen beantwoorden. Deze video’s zullen worden gebruikt in een andere campagne gericht op een andere doelgroep. Binnenkort gaan we hiermee ook in onze communicatie aan de slag.

Advies voor bedrijven die nog geen video inzetten: je kunt niet meer om video heen. Het is niet nodig om het overal voor in te zetten, maar het is zeker de moeite waard om te onderzoeken wat de mogelijkheden ermee zijn. Onze zintuigen willen geprikkeld worden, hetgeen ook zeker geldt voor de nieuwe generatie. We verkopen en vermarkten isolatieproducten, maar degenen die het installeren zijn dakdekkers, klusbedrijven, installateurs, doe-het-zelvers en aannemers. Maar we moeten ook zeker de toekomstige generatie in deze beroepsgroepen bereiken en interesseren, zodat zij ons straks ook weten te vinden. Steeds meer zijn ze online te vinden en willen kort en bondige content, en het liefst ook met bewegend beeld.

De samenwerking met PJP is altijd zeer prettig. De voorbereiding verloopt goed en we begrijpen elkaar met weinig woorden. Jeroen denkt altijd mee over wat mogelijk is en is flexibel op de dag van opnames. Toen de klant voorstelde om een derde video op te nemen, was het antwoord van Jeroen simpelweg: “Ja, laten we dat gewoon doen.” Alles verliep snel en soepel, terwijl er drie volwaardige video’s zijn opgenomen. Top!

Scroll naar boven